Reputációmenedzsment

Mit jelent a reputációmenedzsment?

A reputációmenedzsment egy vállalkozásra vagy személyre történő internetes keresés találatait hivatott pozitív irányban befolyásolni. Egy olyan eszközkészlet, melynek segítségével javítható egy brand (legyen az személyes vagy céges márka) megítélése, digitális lábnyoma.

A megfelelő online jelenlét fontossága megkérdőjelezhetetlen – az emberek nagy többsége az interneten olvasható információk alapján ítél. Ezért a ránk nézve negatív tartalmak károsak: rontják az eredményeinket, sikerességünket. Reputációmenedzsmenttel eltüntethetőek az előnytelen tartalmak és kialakítható egy pozitív találati lista.

Mikor érdemes igénybe venni a szolgáltatásainkat?

Az auditot olyan magánszemélyeknek és cégeknek ajánljuk, akik kételkednek online megítélésük megfelelőségében. Szintén javasolt a vizsgálat akkor, amikor egyértelműen tapasztalható, hogy a név beírása után negatív elemek is szerepelnek a keresési találatok között. Végül, de nem utolsósorban azokban az esetekben, amikor az online reputáció fejleszthető, aktualizálható. Azaz fontos információk hiányoznak az internetről (friss újságcikkek, díjakról elnyeréséről szóló tartalmak, változott pozíció, előléptetés) vagy csak nem jelennek meg az Ön vagy a vállalkozása nevére keresve.

Komplex beavatkozás (a reputáció javítása és neutralizálás, azaz a negatív tartalmak semlegesítése) szükséges, amikor károsodott az online reputáció. Egy online megítélés serülésének több oka is lehet: kellemetlen történetek, konkurensek, botrányok, krízisek hátráltathatják a sikerek elérésében. Erősen javasolt a hírnév helyreállítása, amennyiben Ön vagy cége szembesült már azzal, hogy egy-egy egyeztetés során magyarázkodni kellett az interneten megjelenő tartalmak miatt. Esetleg üzleti lehetőséget is vesztett azután, hogy leendő partnerei, ügyfelei ellenőrizték nevét a világhálón.

Okot adhat továbbá az online reputációmenedzsmentre az is, hogyha az Ön nevére más, azonos nevű személyekkel kapcsolatos találatokat hoz fel a kereső.

Milyen eredmények várhatóak?

Egy rendezett digitális lábnyom számos előnnyel jár. Magánszemélyek számára megkönnyíti a munkakeresést és az üzleti kapcsolatok kialakítását. Vállalkozások esetén megtöbbszörözhetőek a beérkező megkeresések, eladások. Elfelejthetőek a negatív tartalmak okozta korlátok és az elveszített lehetőségek. Nem kell többé amiatt aggódjon, hogy valaki rákereshet az Ön nevére a világhálón!

A reputációmendzsment folyamata

Állapotfelmérés (online reputáció audit)

A reputációmenedzsment első lépése minden esetben az alapos állapotfelmérés kell legyen. Az adott helyzet értékelését követően pontos tervezés, stratégia kialakítása  szükséges. A koncepció elkészítése után kerülhet sor a változtatásra, javításra.

Először meg kell vizsgálni, hogy a Google-ben keresve milyen tartalmak jelennek meg az első két oldalon ha beírják az Ön, vagy az Ön vállalkozásának nevét (megkülönböztetünk személyes és céges reputációmenedzsmentet)? A kapott találatok elemzéséből lesz látható a jelenlegi online megítélés. A Google a találati oldalain átlagosan 8.5 találatot jelenít meg, így az első 17 keresési eredményt mindenképpen részletesen át kell tekinteni.

Az átfogó analízishez és a hatékony tervezéshez azonban a további oldalakat is át kell vizsgálni. Ennek oka, hogy a rangsorban hátrébb elhelyezkedő tartalmak később előre kerülhetnek. Negatív tartalom esetén ez kockázatot jelent, míg a pozitív tartalmak az online reputációmenedzsment során felhasználhatóak.

Állapotfelmérés (online reputáció audit)
Milyen tartalmakat találhatunk és hogyan értékeljük őket?

Egyértelműen pozitív:

  • Személyes/céges weboldal(ak).
  • LinkedIn és Facebook oldalak.
  • Pozitív tartalmú blogbejegyzések, cikkek (PR cikk is lehet).
  • Konferenciák oldalai, ahol előadőként, szponzorként, vagy egyéb formában szereplünk.
  • Pozitív értékelések (Google, Facebook és egyéb, specifikus platformok).

Egyértelműen negatív:

  • Negatív értékelések (például blogbejegyzés, Google, Facebook).
  • Negatív tartalmú cikkek.
  • Konkurensek, illetve esetlegesen konkurenseink ellenünk hangolt, kritikus tartalmai.
  • Ön vagy cége elleni hatósági eljárásról szóló tartalom.

Összességében semleges (neutrális):

  • Különböző céginformációs oldalak.
Mit érdemes tudni a különböző megjelenésekről?

A saját weboldalak az online reputáció (legyen szó akár magánszemélyről, akár cégről) alapjai. Ezek tartalma alakítható a legkönnyebben. Ideális esetben az érdeklődők először honlapunkat fogják megtekinteni (amennyiben az megfelelő helyen jelenik meg). Az első benyomás meghatározó, megfelelő weblappal ez előnyünkre válik – rögtön egy pozitív kép alakítható ki a látogatóban.

A közösségi média oldalak, azaz a WEB2 médiumok (a legismertebbek: Facebook, LinkedIn, Instagram) szerepe egyre fontosabb a brandépítésben. Használatukkal közvetlenebb formában közölhetjük üzeneteinket. A megosztások révén pedig új közönség, további hallgatóság érhető el. Reputációs szempontból a legfontosabb, hogy építhető a bizalom és a posztjaink a keresőoptimalizálási törekvéseinket is segítik. Sőt, a posztok hirdetésként is funkcionálhatnak – az inbound marketing előnye, hogy a célközönség nem érzékeli reklámnak, így nem is görget azonnal tovább.

Az újságcikkek és blogbejegyzések lehetnek pozitívak vagy negatívak. Ezt a bennük foglalt, ránk vonatkozó állítások és információk határozzák meg. Általánosságban a népszerűbb portálokról azt kell tudni, hogy a magas látogatószám miatt a cikkeik relatív rövid időn belül képesek megjelenni egy-egy adott kulcsszóra (ez például fontos lehet a kockázatelemzés során). Az sajtó további erőssége, hogy könnyen képes az olvasóinak a véleményét befolyásolni egy-egy adott témában.

A konferenciák, előadások oldalai kifejezetten előnyösek, hiszen láttatják az előadók hozzáértését, szakmai elismertségét és a szponzorok meghatározó, vezető szerepét. A szervezők számára is kedvező egy-egy ilyen megjelenés: egyfajta szakértői szerepet sugallnak.

A Google vagy Facebook értékelésekre (illetve a vállalkozás fajtájától függően egyéb platformokon közölt véleményekre – például TripAdvisor) is oda kell figyelni. Ezek ugyanis nagymértékben képesek befolyásolni az embereket.

A hivatalos, hatósági eljárásról, fellépésről szóló tartalmak az esetek többségében a legkárosabbak a reputációra nézve. Az ilyen szövegek általában egyértelműek és objektívek.

A céginformációs oldalak általánosságban semleges tartalomnak minősülnek, hiszen a legtöbb esetben alapadatoknál többet nem közölnek. Hátrányossá válhatnak azonban akkor, hogyha különféle negatív információkról számolnak be. Amennyiben csak ilyen oldalak jönnek fel, abban az esetben hátráltató tényezőnek számítanak – a releváns és pozitív tartalmak elől veszik el az első találati helyeket.

A Wikipédia szándékosan maradt ki a fenti listákból. Ennek megítélése ugyanis tartalomfüggő. Amennyiben megfelelő, előnyös információkat tartalmaz, abban az esetben kifejezetten pozitív. Hiteles forrásnak tekintik és általában első helyeken szerepel a keresési találatok között.

Akcióterv létrehozása

A tervezést követő lépés a stratégia kialakítása, amelyben meghatározzuk az elérni kívánt célokat és az azokhoz vezető lépéseket, a felhasználni kívánt PR és online marketing eszközöket. Az akcióterv egy részletes árajánlat – ezzel zárul az auditálás.

Tartalomgyártás

Begyűjtésre, feldolgozásra és esetlegesen módosításra kerülnek a már meglévő tartalmak. Elkezdődik a tartalomgyártás is, ennek a leggyakoribb elemei:

  • arculat kialakítása;
  • honlapkészítés;
  • Wikipédia oldal létrehozása (ez nem lehetséges minden esetben);
  • WEB2 médiumok létrehozása;
  • Google Cégem létrehozása;
  • cikkek megjelentetése (partnereinkkel együttműködve).

Tartalommenedzsment

A tartalomkezelés és optimalizálás lényege, hogy az új megjelenésekkel, illetve hagyományos és szoftveres keresőoptimalizálással (SEO és rangsorjavítás) beállítjuk a megfelelő találati listát. Ennek célja, hogy a negatív találatok hátra kerüljenek, az első egy-két oldalon pedig csak pozitív információk legyenek megtalálhatóak.

Informatikai üzemeltetés

A későbbiekben informatikai támogatást nyújtunk: tárhelyet biztosítunk honlapjának, intézzük a domain névvel (www.pelda.hu) kapcsolatos időszakos teendőket.

Miért érdemes minket választani?

Szakértő csapat

Csapatunk hatékony, teljeskörű reputációmenedzsment szolgáltatást tud nyújtani. Szükség esetén együttműködő partnereink (ügyvédek, újságírók) segítik a munkánkat, hogy elérhessük Önnel közös céljainkat.

Titoktartás

Elkötelezettek vagyunk a diszkrét és megbízható munkavégzés mellett. Igény esetén titoktartási szerződést kötünk. Ahhoz, hogy segíthessünk, ismernünk kell a történetét – a reputációmendzsment során fontos a kölcsönös bizalom.

Védelem

A reputáció fejlesztését, illetve helyreállítását követően lehetőség van védelem igénybevételére. Kéthetente felülvizsgáljuk és biztosítjuk a folyamatosan pozitív online megítélést, kimutatásokat készítünk és tájékoztatást nyújtunk.

További információkért kérjük, hogy vegye fel velünk a kapcsolatot a gombra kattintva, vagy keressen minket a megadott elérhetőségeink egyikén. Készséggel állunk rendelkezésére esetleges kérdései megválaszolásában!